Készülj egy listával
Amikor az orvos-beteg kommunikációról van szó, a nők előnyben vannak – mondja Debra Roter, Dr.PH, a Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health professzora, aki több mint 40 éve tanulmányozza az orvos-beteg interakciókat és kommunikációs dinamikát. Ugyanis a nők többet kérdeznek és jobban hajlanak a kommunikáció felé, viszont nekik is érdemes felkészülten érkezniük.
Sok orvosi látogatás csak 15-20 percig tart, ezért fontos, hogy tudd, mit szeretnél mondani. A látogatás megkezdése előtt hozz létre egy listát azokról a témákról, amelyekkel foglalkozni szeretnél. Mutasd be őket a látogatás elején. "Az idő felhasználásának módja valóban kritikus dolog" – mondja. "A vázlatodnak nem kell bonyolultnak lennie; egyszerűen arról van szó, hogy egészségügyi problémáid, félelmeid vagy aggodalmaid le legyenek írva, amelyeket meg akarsz vitatni."
Légy őszinte
Roter arra kéri a betegeket, hogy legyenek őszinték az aggodalmakkal és kérdéseikkel kapcsolatban:
"Néha a betegek attól tartanak, hogy az orvost nem érdekli, vagy hogy ez nem releváns. De a részletes információk megadása segít az orvosnak abban, hogy teljes képet kapjon általános jólétedről, és felmérje azokat az életmódbeli tényezőket, amelyek hozzájárulhatnak az egészségedhez.”
Ezenkívül ne félj fájdalmat vagy olyan érzést felhozni, amely zavar, még akkor sem, ha ez kínos. Orvosodnak az a feladata, hogy segítsen neked jobban érezni magadat.
Tegyél fel kérdéseket
Rendben van, ha kérdéseket teszel fel, és Roter hangsúlyozza, hogy nyugodtan kérdezz meg közülük annyit, amennyire szükséged van ahhoz, hogy megértsd orvosod tanácsát.
Néha az emberek vonakodnak kérdéseket feltenni. Teljesen rendben van, ha nem érted, miről beszél pontosan az orvosod, ilyenkor kérd meg őt nyugodtan, hogy magyarázzon közérthetőbb nyelven, hisz a páciens kommunikáció neki is fontos kell, hogy legyen.
Közös munka az orvosoddal
Végül fontos, hogy a legjobb eredmény érdekében együttműködj az orvosoddal. “Ha orvosod kezelést javasol, mondd el aggodalmaidat a lehetséges mellékhatásokkal kapcsolatban, vagy tegyél fel kérdéseket más lehetőségekkel kapcsolatban.” - javasolja a Roter.
A beszélgetés kritikus része az, hogy azt mondjuk az orvosnak: „Megértem, hogy minden kezelésnek vannak kockázatai és előnyei. Tudna segíteni abban, hogy ezeket összehasonlítsam más kezelésekkel?"
Ha úgy lépsz be a rendelőbe, hogy tudod, hogy az orvos segíteni fog neked, akkor ez megadja az alaphangot. A legjobb orvosok például a tudatosságra vannak kiképezve, ami azt mondja nekik, hogy szánjanak egy percet arra, hogy az új betegre összpontosítsanak, és valóban lássák az embert, akik előttük ül és megnyílik a problémáiról.