PCOS; PCOS tünetei; PCOS kezelése; PCOS diéta; PCOS étkezés

Főoldal > PCOS tünetei és kezelése – így étkezz, ha PCOS-ed van

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

PCOS tünetei és kezelése – így étkezz, ha PCOS-ed van


2023/01/28
NA

A PCOS, a policisztás petefészek szindróma rövidítése, egy hormonális egészségi állapot, amely becslések szerint 10-ből 1 nőt érint. A PCOS-nek számos típusa létezik, amelyek mindegyike más-más tünetet mutat, azonban az ilyen betegségben szenvedő nőknél a férfi hormonok (az úgynevezett androgének) túltermelése tapasztalható, ami megakadályozza az ovulációt, így ez a meddőséghez vezető út is lehet. Mutatjuk mik a tünetei és hogyan érdemes étkezni PCOS mellett. 

PCOS tünetei

A PCOS elsőre ijesztő, de megfelelő kezeléssel a tüneteket akár meg is lehet szüntetni

 

Kimutatták, hogy a PCOS növeli a hosszú távú egészségügyi állapotok kockázatát is, beleértve az inzulinrezisztenciát, a cukorbetegséget, a szívbetegségeket, az elhízást, a meddőséget, a metabolikus szindrómát, a vetélést, a májgyulladást, a szorongást, a depressziót és az méhnyálkahártyarákot.
Bár ez ijesztően és durván hangozhat, a jó hír az, hogy rengeteg olyan eszköz áll rendelkezésre, amelyek segítenek hatékonyan kezelni a PCOS-t, visszafordítani a tüneteket, és még mindig természetes módon teherbe esni a nőknek. Olvasd el az alábbiakban számos PCOS-barát ételt és tippet, amelyek segítenek meggyógyítani hormonjaidat és a legjobban érezni magadat.



A PCOS TÜNETEI

 

A PCOS minden nőnél eltérően jelentkezhet, ami kissé zavaróvá teszi a diagnózist. A PCOS gyakori tünetei azonban a következők:

 

+ HOSSZÚ (35+ NAP) VAGY SZABÁLYTALAN CIKLUSOK , AMELYEK RITKÁN EREDMÉNYEZNEK OVULÁCIÓT
+ HIÁNYZÓ IDŐSZAKOK A MENSTRUÁCIÓBAN
+ TÚLZOTT TEST- VAGY ARCSZŐRZET (HIRSUTIZMUS)
+ HAJHULLÁS A FEJEN (FÉRFI HAJHULLÁS)
+ AKNE (ELSŐSORBAN AZ ÁLLKAPOCS KÖRNYÉKÉN, A MELLKASON ÉS A HÁTON)
+ SÚLYGYARAPODÁS (FŐLEG A DERÉKVONAL KÖRNYÉKÉN) VAGY KÉPTELENSÉG A FOGYÁSBAN 
+ NEHÉZSÉGEK A TERHESSÉGBEN VAGY A TERHESSÉGBEN MARADÁSBAN (LEGINKÁBB AZ OVULÁCIÓ HIÁNYA MIATT) 
+ INZULINREZISZTENCIA VAGY SZABÁLYOZATLAN VÉRCUKORSZINT 
+ SZORONGÁS VAGY DEPRESSZIÓ
+ POLICISZTÁS PETEFÉSZEK

 

Fontos megjegyezni, hogy nem minden PCOS-ban szenvedő nőnek van policisztás petefészke, és nem minden policisztás petefészekben szenvedő nőnek van PCOS-ja. Egészséges nőknél az esetek 25%-ában policisztás petefészkük van.


A PCOS OKAI

 

A pontos ok (vagy okok) nem ismertek, de a kutatók úgy vélik, hogy számos tényező szerepet játszhat, többek között:

 

+ GENETIKA (GENETIKAILAG ÖRÖKLŐDÖTT)
+ SZABÁLYOZATLAN INZULIN VAGY VÉRCUKORSZINT
+ KÖRNYEZETI TÉNYEZŐK (FELDOLGOZOTT ÉLELMISZEREK, HORMONÁLIS FOGAMZÁSGÁTLÁS, TÚL SOK KOFFEIN VAGY ALKOHOL, KRÓNIKUS GYULLADÁS, MÉREGANYAGOKNAK, MEGROMLOTT BÉLRENDSZER STB.)

 

HOGYAN KEZELJÜK TERMÉSZETESEN A PCOS-T ÉTELEKKEL?

Ha valamit szeretnék, hogy minden PCOS-ben szenvedő nő tudjon, az az, hogy nem kell invazív orvosi lehetőségekre vagy olyan gyógyszerekre hagyatkoznia, mint a metformin és a fogamzásgátlás, amelyek a mellékhatások hosszú listáját tartalmazzák.
Valójában a feltörekvő kutatások azt mutatják, hogy a PCOS-t a leghatékonyabban egyszerű táplálkozási és életmód-módosításokkal lehet kezelni, amelyek megoldják a PCOS-hez kapcsolódó hormonális egyensúlyhiányt és visszafordítják a tüneteket (és BÓNUSZ, ezek a módszerek egészségesebbek a számodra, anélkül, hogy csúnya mellékhatásuk lenne).

Az alábbiakban felsoroljuk a legjobb tápanyagban gazdag élelmiszereket a PCOS kezelésére, de ne feledd, hogy minden PCOS eset más és más, és ki kell kísérletezned, hogy mi a legmegfelelőbb a számodra, a te egyedi genetikai összetételed és életmódod alapján. 

 

PCOS DIÉTA + ÉTKEZÉSI TIPPEK

 

+ NÖVÉNYEKKEL A PCOS ELLEN

Bár a kutatás vegyes arról szól, hogy a PCOS kezelhető-e növényi alapú étrenddel vagy sem (viszont egyre több beszámolót lehet olvasni erről, hogy sokaknak teljesen megszüntette a tüneteit a vegán étrend), tudjuk, hogy az olyan növényi élelmiszerek, mint a leveles zöldségek, a keresztesvirágúak és a gyökérzöldségek, a bogyók és a citrusfélék stb. , gazdagok mikrotápanyagokban, fitonutriensekben és rostokban. A vércukorszint egyensúlyának megteremtéséhez, az inzulinrezisztencia leküzdéséséhez és a szervezet gyulladásának csökkentéséhez nagyban hozzájárulnak – mindez drasztikusan segíthet csökkenteni a PCOS tüneteit.
**Ha keresztes virágú zöldségeket, például brokkolit, kelkáposztát, karfiolt, káposztát stb. fogyasztasz, fontos, hogy először főzd meg őket. Ez jelentősen csökkenti a goitrogén mennyiségét, ami elnyomhatja a pajzsmirigy működését és hozzájárulhat a PCOS kialakulásához. 

 

+ ADJ HOZZÁ FEHÉRJE-, ZSÍR- ÉS ROSTFORRÁST MINDEN ÉTKEZÉSHEZ

A vércukorszint kiegyensúlyozása kulcsfontosságú a PCOS tüneteinek visszafordításában, és ennek egyik leghatékonyabb módja az étkezés! A legfontosabb tippem az, hogy minden étkezésben és nassolnivalóban meg kell győződni arról, hogy a jó minőségű fehérje (tojás, hüvelyesek, legelőn nevelt baromfi, vadon fogott tenger gyümölcsei), zsír (avokádó, dió, magvak, dió/magvaj) egészséges egyensúlyban van-e A zsírok (ghí , olívabogyó, extra szűz olívaolaj) és rostok (MINDEN zöldség, gyümölcs, összetett szénhidrátok, mint a quinoa, hajdina, köles és zab) is kifejezetten fontosok.

 

+ KORLÁTOZD A CUKROT, A KOFFEINT + A MAGAS GLIKÉMIÁS ÉTELEKET

Ezeknek az anyagoknak a túlfogyasztása megzavarhatja a vércukorszintünket (amiről most már tudod, hogy káros hatással van a termékenységedre és a PCOS-re). A koffein károsítja a májat is, ami hatással lehet a szervezet természetes méregtelenítő képességére, és hormonok felhalmozódásához vezethet, ami idővel rontja az állapotot.
Cseréld ki a receptekben a cukrot kis mennyiségű, kevésbé feldolgozott formára (datolya, gyümölcs, juharszirup), cseréld le a kávét matchára, gombás kávéra vagy koffeinmentesre, és cseréld ki a magas glikémiás szénhidrátokat, például a fehér rizst, kenyeret, tésztát, gabonapelyheket stb. cseréld le olyan ételekre, mint a csicseriborsó és hüvelyesek, quinoa, köles, hajdina, zab és dió/magvak felhasználásával készült komplex változatokra.

 

+ TÁMOGASD A BELEK EGÉSZSÉGÉT

Számos olyan tanulmány született, amely összefüggésbe hozza a megzavart bélrendszert a PCOS-sel, különösen a baktériumok egyensúlyának felborulásával, amely krónikus gyulladáshoz vezethet, ami súlyosbítja a PCOS tüneteit.
Így igyekszünk támogatni bélrendszerünket azáltal, hogy gyulladáscsökkentő ételeket eszünk (különösen keresztes virágú zöldségeket, amelyek segítenek eltávolítani a felesleges ösztrogént, amely tovább zavarhatja a hormonok működését) és kerüljük a gyulladást okozó ételeket.

 

+ KERÜLD A SZIGORÚ DIÉTÁKAT, AZ ÉTKEZÉSEK KIHAGYÁSÁT VAGY A SZÉNHIDRÁTBEVITEL KORLÁTOZÁSÁT

Bármilyen korlátozó diéta gyakorlása (függetlenül attól, hogy MIT korlátoz) hormonális egyensúlyhiányhoz vezethet, és ronthatja a PCOS-t. Például az alacsony szénhidráttartalmú, nagy mennyiségű állati fehérjét tartalmazó étrend megzavarhatja az ovulációt, míg az összetett szénhidrátok visszaszorítása destabilizálhatja a vércukorszintet, súlyosbítva a PCOS-t.
Másrészt a szénhidrátokon nagymértékben támaszkodó vegán étrend bélrendszeri dysbiosishoz vezethet, ami megnehezíti a PCOS kezeléséhez szükséges tápanyagok felszívódását. Így, ha vegán étrendet fogyasztunk figyeljünk a megfelelő növényi fehérje bevitelére is. A lényeg, hogy a különféle tápanyagokban gazdag ételek fogyasztása a legjobb eszköz a hormonok kiegyensúlyozására és a PCOS gyógyítására.

 

+ GYAKOROLD A CIKLUSSZINKRONIZÁLÓ ÉTELEKET

Testednek egyedi tápanyagszükséglete van a menstruációs ciklus minden fázisában a hormoningadozások alapján. A különféle élelmiszerek szükségletei alapján történő váltogatása segít egyensúlyban tartani a hormonokat, szabályozni a menstruációt és növelni az ovuláció esélyét (a rendszertelen menstruáció és anovuláció gyakran előfordul a PCOS-ben szenvedő nőknél), ami a termékenység és az általános egészségi állapot döntő összetevője.




Betegség Betegség kezelés



Legfrissebb cikkek


7 Egészséges és Cukormentes Keksz a Hideg Napokra – Támogatják az Emésztést és Eltelítenek
A hideg napokon különösen vonzó lehet egy bögre forró ital mellett valamilyen ínycsiklandó keksz vagy sütemény. Az alábbi cikkben olyan cukormentes kekszrecepteket mutatunk be, melyek támogatják a diétázók céljait
Hogyan mondj NEM-et egyes ételekre az ünnepek alatt?
Az ünnepi időszak kihívásokkal teli időszak lehet azok számára, akik számára az egészséges étkezés kiemelt fontosságú. Az asztalok megtelnek különféle ínycsiklandó ételekkel, és a kísértés nagyobb, mint bármikor máskor az év során. Azonban, azzal, hogy tudatosan választunk, és megtanuljuk, hogyan mondjunk határozottan NEM-et egyes ételekre, még az ünnepi időszakban is tarthatjuk az egészséges táplálkozás irányvonalát. Íme néhány hatékony tipp, amelyek segíthetnek ebben az izgalmas, de kihívásokkal teli időszakban.
Így készíthetsz mézeskalácsot cukormentesen! Észre sem lehet venni a különbséget!
Az ünnepi szezonban élvezd a karácsonyi hangulatot cukormentes mézeskaláccsal! Könnyedén elkészíthető receptünkben az ízek és a hagyomány találkoznak, és észre sem fogod venni a különbséget a hagyományos változathoz képest. Kellemes sütögetést kívánunk!
A cukorbetegség kezelése

A cukorbetegség egyre több ember mindennapját megkeseríti, azonban ha nem kezeljük más betegségek forrása is lehet. Tudj meg többet a cukorbetegségről cukorbetegeknek szóló oldalunkon, böngéssz cukormentes és egészséges receptjeink között, és informálódj a dietetikai kisokosból a Diabetesnet.hu oldalán! Segítünk kezelni a cukorbetegséggel járó tüneteket!

Tévhitek és igazságok a cukorbetegségről

A cukorbetegség a modernkor egyik legelterjedtebb egészségügyi problémája, és sokan még csak nem is tudják, hogy cukorbetegek. A Diabetes.hu oldalon lerántjuk a leplet a cukorbetegséggel szembeni tévhitekről és számtalan olyan tippet olvashatsz nálunk, amelyek valóban segítenek a cukorbetegséged kezelésében! Dietetikai tanácsok a cukorbetegség leküzdéséhez.

Dietetikai kisokos és egészséges receptek tárháza

Egészségmegőrzésünk és betegségeink kezelésének velejárója a megfelelő és célszerű táplálkozás. A Diabetesnet.hu oldalon rengeteg egészséges és cukormentes receptet olvashatsz, amiket könnyedén beilleszthetsz a diétádba. A dietetika a táplálkozástudománnyal foglalkozó tudományág, így az oldalon is szakértői és orvosok által alátámasztott tanácsokkal segítjük az egészséges táplálkozásod kialakítását cukorbetegként!

Minden, ami a cukorbetegséggel kapcsolatos!

Érdekes cikkek és tartalmak, konkrét tanácsok a cukorbetegség és az inzulinrezisztencia kezeléséhez. Tudj meg többet az inzulinról, a cukorbetegség megelőzéséről és kezeléséről, a cukorbetegség szintjeiről, a terhességi cukorbetegségről és mindent, ami csak egy cukorbeteget érdekelhet. A szakértői és orvosi tanácsok mellett rengeteg egészséges és cukormentes receptet találhatsz, ráadásul a diétád sikerességét is támogatjuk hasznos információkkal! Diabetesnet.hu a cukorbetegség, inzulinrezisztencia és inzulinérzékenység weboldala!