Ha nem alszol megfelelően, akkor az edzésben sem fog tudni jól fejlődni: így tanulj meg eleget aludni!

Főoldal > Megfelelő alvás nélkül nem fogod tudni elérni a fitnesz céljaid: elmondjuk miért!

Ha tetszett ez a cikk, oszd meg ismerőseiddel, kattints ide:

Megfelelő alvás nélkül nem fogod tudni elérni a fitnesz céljaid: elmondjuk miért!


2023/03/10
NA

Az út a megfelelő fizikai erőnlétig az edzéseink során számos állomással rendelkezik, és az alvás az egyik legfontosabb. A legtöbb felnőttnek hét-kilenc óra alvásra van szüksége éjszakánként, de trükkös lehet betartani a megfelelő alvási rutint a munka, a családi kötelezettségek és a társasági élet mellett. Az elegendő alvás számos előnnyel jár: éberen érzzük magát napközben, kevésbé leszünk kitéve a stressznek, és az alapvető agyi funkciók, például a memória, sokkal jobbak lesznek. Na, de mi köze az alvásnak az edzéshez?

Aludj eleget, hogy fejlődj az edzésben

Jó alvás nélkül keveset ér az edzés

Az alvás döntő esélyt ad a szervezetnek, hogy helyreálljon és felépüljön olyan fizikai erőfeszítések után, mint az edzés és sportolás. Itt bemutatjuk, hogyan segíti elő a jó éjszakai alvás a fitnesz céljaid, valamint néhány egyszerű módszert, amellyel javíthatod lefekvés előtti rutinodat.

 

Izomjavítás az alvással

Edzés közben apró mikroszakadások keletkeznek az izmaidban; ezek a szakadások aztán helyrehozzák magukat, és idővel az izmaid megerősödnek. Ez a súlyzós edzéstől a futásig mindenre igaz, és ez az oka annak, hogy fokozatosan képes vagy egyre többet teljesígeni a választott sportágban vagy tevékenységben. Amikor alszunk, ez az az idő, amikor testünk helyreállítja ezeket a mikroszakadásokat és a napközben fellépő egyéb megterheléseket. 
A helyreállítás megtörténhet akkor is, amikor ébren vagyunk, de az emberi test akkor tudja a leghatékonyabban helyreállítani magát, amikor alszunk. Tehát, ha valamilyen szinten eléred az edzéseid előrehaladását, ahelyett, hogy azt néznéd, mennyit edzhetsz még, hogy jobb legyél, érdemes átgondolni, hogy a szervezeted megkapja-e az elegendő alvást.



 

Súlyszabályozás

Azt is érdemes megjegyezni, hogy az alvás nagyon fontos szerepet játszik súlyunk szabályozásában. Az alváshiányos emberek nagyobb valószínűséggel nassolnak egészségtelen ételeket, és ez megnehezítheti bármilyen egészséges étrend betartását. Ennek az az oka, hogy az alváshiány befolyásolja a ghrelin és a leptin felszabadulását a szervezetben, két neurotranszmittert, amelyek tudatják agyunkkal, mikor kell kalóriát fogyasztanunk. Amikor az emberek nem alszanak eleget, jobban vonzódnak a magas kalóriatartalmú ételekhez. 

 

Mentális egészség

A tanulmányok azt mutatják, hogy az alváshiányban szenvedők a negatív hangulatok növekedéséről és a pozitív hangulatok csökkenéséről számolnak be. Ha eleget alszunk és kipihenjük magunkat az igazi hangulatjavító lehet, hozzájárulva a mentális egészségünk javulásához és a jó közérzethez. Sokkal könnyebb motiváltnak maradni és élvezni az edzéseket, ha pozitív vagy, és mivel a bőséges alvás is segít bennünket abban, hogy kipihentebbnek érezzük magunkat, az edzések szórakoztatóvá is válhatnak.
Természetesen, ha a hangulatunk nem jó – például ha stresszes időszakot élünk át - , nehéz lehet jól aludni. 

 

Így építs fel jobb lefekvés előtti rutint

Az elegendő alvás részben azon múlik, hogy időt szánunk rá, és megtaláljuk a megfelelő módszereket testünk és elménk ellazítására. A megfelelő lefekvés előtti rutin kialakítása és annak minden éjszakai betartása alváshigiéniának nevezik. Ez általában azt jelenti, hogy minden este ugyanabban az időben fekszel le, és szánsz időt néhány lefekvés előtti rituáléra, amelyek ellazítanak. Ez jelentheti egy könyv olvasását, podcast hallgatását, gyógyteát, vagy időt szánhatsz a bőrápolási rutin elvégzésére – vagy ezek közül néhány kombinációját csinálod. Bármit is választasz, fontos, hogy rendszeres rutinná tegyed, és hagyj magadnak egy órát lefekvés előtt, hogy megnyugodj. 

 

Ezenkívül érdemes beépíteni néhány extra öngondoskodást is, amely a sportokhoz és tevékenységeihez igazodik: például egy meleg fürdő segíthet az izomlazításban egy kemény edzés után, míg némi jóga és nyújtás is segíthet lazítani. Ne feledd, hogy tested nagyon megterheli magát, amikor aktív, és szánj időt arra, hogy felkészítsd a pihentető, helyreállító alvásra. Azt is látni fogod, hogy az alvási rutinnak támogatnia kell a rendszeres alvási mintát. Az egyidejű ébredés és alvás, az egy órával lefekvés előtti pihenés és az egészséges táplálkozás rendszeres étkezésekkel való betartása hozzájárul a rendszeres alvási mintához. 




Életmód



Legfrissebb cikkek


Így kezelhető a cukorbetegség természetesen, gyógyszerek nélkül
Sokan keresik az alternatív megoldásokat a cukorbetegség kezelésére, és szeretnék kiegészíteni a hagyományos terápiát természetes módszerekkel. Mutatjuk mi kell ehhez!
Kicsi, fekete foltokat, pöttyöket látsz? Ilyen összefüggésben van a cukorbetegséggel!
Az apró, fekete foltok vagy pöttyök megjelenése a bőrön azonban fontos figyelmeztető jel lehet, amelyre érdemes odafigyelni a betegség korai felismerése és kezelése érdekében.
Magas a koleszterinszinted? Akkor ezeket az ételeket kerülnöd kell!
Magas koleszterinszint jelentős egészségügyi kockázatokat hordoz magában, de szerencsére sokat tehetünk annak csökkentése érdekében azáltal, hogy odafigyelünk az étrendünkre és kerüljük azokat az ételeket, amelyek emelhetik a koleszterinszintet.
A cukorbetegség kezelése

A cukorbetegség egyre több ember mindennapját megkeseríti, azonban ha nem kezeljük más betegségek forrása is lehet. Tudj meg többet a cukorbetegségről cukorbetegeknek szóló oldalunkon, böngéssz cukormentes és egészséges receptjeink között, és informálódj a dietetikai kisokosból a Diabetesnet.hu oldalán! Segítünk kezelni a cukorbetegséggel járó tüneteket!

Tévhitek és igazságok a cukorbetegségről

A cukorbetegség a modernkor egyik legelterjedtebb egészségügyi problémája, és sokan még csak nem is tudják, hogy cukorbetegek. A Diabetes.hu oldalon lerántjuk a leplet a cukorbetegséggel szembeni tévhitekről és számtalan olyan tippet olvashatsz nálunk, amelyek valóban segítenek a cukorbetegséged kezelésében! Dietetikai tanácsok a cukorbetegség leküzdéséhez.

Dietetikai kisokos és egészséges receptek tárháza

Egészségmegőrzésünk és betegségeink kezelésének velejárója a megfelelő és célszerű táplálkozás. A Diabetesnet.hu oldalon rengeteg egészséges és cukormentes receptet olvashatsz, amiket könnyedén beilleszthetsz a diétádba. A dietetika a táplálkozástudománnyal foglalkozó tudományág, így az oldalon is szakértői és orvosok által alátámasztott tanácsokkal segítjük az egészséges táplálkozásod kialakítását cukorbetegként!

Minden, ami a cukorbetegséggel kapcsolatos!

Érdekes cikkek és tartalmak, konkrét tanácsok a cukorbetegség és az inzulinrezisztencia kezeléséhez. Tudj meg többet az inzulinról, a cukorbetegség megelőzéséről és kezeléséről, a cukorbetegség szintjeiről, a terhességi cukorbetegségről és mindent, ami csak egy cukorbeteget érdekelhet. A szakértői és orvosi tanácsok mellett rengeteg egészséges és cukormentes receptet találhatsz, ráadásul a diétád sikerességét is támogatjuk hasznos információkkal! Diabetesnet.hu a cukorbetegség, inzulinrezisztencia és inzulinérzékenység weboldala!